سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949

تعداد بازدید: 20907

سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949

 

صنعت خودرو يکي از بزرگترين و مهمترين صنايع توليدي در سطح جهان است که علاوه بر انتظارات روز افزون مشتريان خود، داراي استانداردهاي خاص ملي و بين‌المللي مي‌باشد. لذا شرکت‌هاي معتبر سازنده خودرو در دنيا، از سال‌ها پيش به تدوين استانداردهاي خاص مدیریت در اين صنعت پرداختند . از اين دست مي‌توان به استانداردهاي QS 9000، VDA6.1 و AVSQ94 اشاره نمود.

گروه بين‌المللي خودرو سازي (IATF) در سال1999، اولين ويرايش مشخصه فني ISO/TS 16949 را تدوین نمود و توسط سازمان بين‌المللي استاندارد (ISO) منتشر ساخت . اين مشخصه فني علاوه بر کليه الزامات استاندارد ISO 9001، داراي الزامات خاص صنعت خودرو و ساير الزامات مشتريان مي‌باشد که از نیازمندی بیشتری نسبت به ISO 9001 برخوردار است.

در کشور ما نيز با توجه به وجود شرکت‌هاي بزرگ خودرو سازي و به تبع آن مجموعه‌هاي متعدد توليد کننده قطعات خودرو، مشخصه فني ISO/TS 16949 با استقبال گسترده‌اي روبرو شد. امروزه داشتن گواهينامه ISO/TS 16949 به يکي از الزامات قطعي خودروسازان کشور تبديل شده است و شرکت‌هاي متعددي گواهينامه مذبور را دريافت داشته‌اند.

لازم به ذکر است که آخرين ويرايش مشخصه فني IATF 16949 در سال 2016 منتشر شده و هم اکنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

هم اکنون شرکت IMQ بعنوان شرکت گواهی دهنده مورد تاييد اين صنعت، در حال گسترش فعاليت‌هاي خود در بخش خودرو سازي کشور مي‌باشد. ما با نگاه ويژه به اين بخش و برخورداري از سرمميزين مجرب ايراني، سوابق متعدد ممیزی شرکت‌هاي بزرگ صنعت خودرو در سطح کشور را تجربه کرده ایم . امروزه بسیاری از شرکت های زنجیره تامین خودرو و صادر کنندگان قطعات خودرو به خارج از مرزهای کشور، در زمره شرکت های دارای گواهینامه از IMQ می باشند .

                          

        

 

 

 

 

 

 

 

 


دسته بندی ها : استاندارد ها