استانداردها
سيستم مديريت کيفيت ISO 9001
سيستم مديريت زيست محيطی ISO 14001
سيستم مديريت ايمنی و بهداشت حرفهای ISO 45001:2018
سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949
سيستم مديريت کيفيت، صنايع نفت و گاز و پتروشيمی ISO/TS 29001
سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی ISO 13485
سيستم مديريت ايمنی در زنجيره تامين مواد غذايی ISO 22000
سيستم مديريت امنيت اطلاعات ISO 27001
سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ISO/IEC 20000
سیستم خدمات آموزش کارکنان و آموزش غیر رسمی– نیازمندی های اساسی برای ارایه دهندگان خدمت ISO 29990
استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO 50001:2011
سیستم راهنمای مدیریت پروژه ISO 21500
سیستم مدیریت کسب وکار در صنایع حمل و نقل IRIS
سيستم مديريت کيفيت ISO 9001
سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) در سال 1987 توسط کميته فني (TC 176)، استانداردهاي سري ISO 9000 را عرضه نمود.
استاندارد ISO 9001 با تکيه بر رويکرد فرآيندي و منطق بهبود مداوم، بر کيفيت مدیریت تمرکز داشته و سازمانها را جهت کسب فرصتهاي جديد در محيط رقابتي امروز آماده ميسازد. تا کنون شرکتها و سازمانهاي متعددي در سرتاسر جهان به پياده سازي و دريافت گواهينامهISO 9001 اهتمام ورزيدهاند، به نحوي که امروزه اين استاندارد در صدر فهرست تعداد گواهينامههاي صادره جهان در مقايسه با ساير استانداردهاي ISO قرار دارد.
در اين استاندارد، الزامات يک سيستم مديريت کيفيت براي مواردي مشخص ميگردد که يک سازمان نيازمند به اثبات توانايي خود در ارائه محصولاتي دارد که ميبايست خواستههاي مشتري و الزامات قانوني مربوطه را برآورده نمايند. هدف اصلي اين استاندارد، ارتقاء سطح رضايتمندي مشتريان بوده و قابل پياده سازي و دريافت گواهينامه در تمامي زمينههاي کاري ميباشد.
امروزه دريافت گواهينامه ISO 9001، شاهدي دال بر تعهد سازمانها به کيفيت و همچنين ارتقاء آن از طريق اصلاح فرآيندها و بهبود مداوم در مقايسه با رقبا ميباشد.
شرکت IMQ، با استفاده از تجربيات متعدد خود در مميزي سازمانها و شرکتهاي دولتي و خصوصي در بخشهاي مختلف توليدي و خدماتي، به ارائه خدمات مميزي و صدور گواهينامه ISO 9001 جهت سازمانهاي متقاضي ميپردازد. با مميزي اثر بخش به سازمانها فرصت ميدهيم تا با شناسايي نقاط قوت و ضعف خود، فعاليتهاي ارزش افزا را تقويت نمايند.
استاندارد ISO 9004 یکی دیگر از استانداردهای سری ISO 9000 می باشد . این استاندارد راهنمایی براي در نظر گرفتن کارايي سيستم مديريت کيفيت سازمانها علاوه بر اثر بخشي آن است. هدف اين استاندارد، بهبود عملکرد سازمان و افزايش سطح رضايت مشتريان و ساير ذينفعان ميباشد.
سازمان هایی که گواهينامه ISO 9001 را دريافت کرده اند و همچنان در مسير تعالي و بهبود مداوم گام بر ميدارند، می توانند از خدمات شرکت IMQ جهت ارزيابي انطباق استاندارد ISO 9004 بهره مند گردند ، این سازمان ها پس از پياده سازي استاندارد ISO 9004 نظير ساير استانداردهاي مديريتي، آن را مورد ارزيابي و صحه گذاري قرار می دهند . در صورت برآورده ساختن الزامات مربوطه نیز، گواهي تاييد پياده سازي مؤثر مدل بهبود عملکرد ISO 9004 از سوي شرکت IMQ صادر ميگردد.
سيستم مديريت زيست محيطی ISO 14001
امروزه وجود مسائلي نظير رشد جمعيت، رشد فزاينده آلودگيها، کاهش منابع طبيعي و نيل به مصرف گرايي، باعث بروز مشکلاتي در سطح محيط زيست شده است. همچنين تاثيرات منفي فعاليتهاي صنعتي بر محيط زيست، اين موضوع را به يک معضل جهاني تبديل کرده است.
کشورها و تشکلهاي مختلف به منظور مقابله با اين بحران، استانداردها و قوانين مرتبط را تدوین نمودند . اصل پنجاهم قانون اساسي ايران نیز به ضرورت حفاظت محيط زيست بعنوان يک وظيفه عمومي ميپردازد. همچنین کميته فني (TC207) 207 سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) در سال 1996، سري استاندارد ISO 14000 را با عنوان سيستم مديريت محيط زيست، منتشر نمود.
سازمانهاي مختلف، بخصوص بخشهاي توليدي و صنعتي از استقرار استاندارد14001 ISO و تبديل شدن به صنعت سبز، استقبال گسترده ای نمودند .
استاندارد ISO 14001 نيز نظير استاندارد ISO 9001 مبتني بر چرخه بهبود PDCA (برنامه ريزي، اجرا، کنترل و اقدام) می باشد و براي سازمانهايي که خود را متعهد به حفظ محیط زیست می دانند، کاربرد دارد.
برخي از مزاياي استقرار ISO 14001 براي سازمانها عبارت است از:
- توجه ويژه به جنبههاي زيست محيطي در توليد و ارائه خدمات
- ايجاد اطمينان در نزد مشتريان، سهامداران و جامعه به رعايت قوانين ملي و بينالمللي زيست محيطي
- کاهش ريسک فعاليتهاي زيست محيطي سازمان
- کنترل هزينهها و استفاده بهينه مواد اوليه، انرژي و منابع طبيعي
- کسب مجوزهاي قانوني وجلوگیری از جریمه های ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی
- کسب مزيت رقابتي در مقايسه با رقبا
شرکت IMQ، با تکيه بر تجارب متعدد مميزي اين استاندارد در صنايع مختلف و همچنين برخورداري از مميزين زبده محيط زيست، خدمات مميزي و صدور گواهينامه سيستم مديريت ISO 14001 را ارائه می نماید.
همچنین سازمان ها می توانند با تلفیق سيستم مديريت کيفيت (ISO9001) ، سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001) و سيستم ايمني و بهداشت حرفه ای (OHSAS 18001) بصورت سيستم مديريت يکپارچه (IMS)، موجبات بهينه سازي و افزايش کارآمدي خود را فراهم می آورند .
سيستم مديريت ايمنی و بهداشت حرفهای ISO 45001:2018
عليرغم رشد تکنولوژي که موجب افزايش سرعت امور و تسهيل در توليد شده است، افزايش شرايط نامطلوب کاري و حوادث ناشي از کار که نهايتاً موجب کهولت زود هنگام و نارضايتي کارکنان از محل کار خود ميشود، خسارتهاي مالي پنهاني را به سازمان تحميل ميکند که در برخي مواقع برابر با هزينه توليد و يا بيشتر از آن خواهد شد.
استــانــدارد مدیریتیOHSAS 18001 Occupational Health & Safety Management System)) نیازمندیهای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را بیان می دارد . پیاده سازی این استاندارد ، سازمان را قادر میسازد تا ریسکهای ایمنی و شغلي مرتبط با منابع انسانی و اموال خود را تحت کنترل در آورد و کارایی سازمان را بهبود بخشد.
سري OHSAS شامل دو بخش ميباشد:
- OHSAS 18001: الزاماتي که بر مبناي آن مميزي انجام شده و گواهينامه ارائه ميگردد.
- OHSAS 18002: راهنماي پياده سازي سيستم
علاوه بر الزامات بينالمللي مرتبط با ايمني و بهداشت کارکنان، يک سري الزامات قانوني مصوب توسط "وزارت کار و امور اجتماعي" و همچنين "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي" نيز در سطح داخل کشور وجود دارد که سازمانهاي توليدي موظف به برآورده ساختن اين الزامات ميباشد. از جمله آن ميتوان به مواد 85، 91، 92، 93 قانون کار اشاره نمود که حاوي مسؤليتهاي مرتبط با تامين حفاظت فني محيط کار و جلوگيري از بيماريهاي شغلي و تامين بهداشت کار و کارگر ميباشد.
استاندارد OHSAS 18001، يک چارچوب مدون و جامع را جهت رسيدگي به وضعيت ايمني و بهداشت کاري پرسنل ارائه ميدهد که با اجراي آن، سازمانها ميتوانند علاوه بر برآورده ساختن الزامات قانوني مرتبط (مانند قانون کار)، از بروز هزينههاي ناشي از بيماريهاي شغلي و همچنين انجام شکايتهاي مختلف نزد مراجع قانونی ، جلوگيري کنند.
حضور ممیزین وکارشناسان زبده ایمنی و بهداشت حرفه ای در تیم های ممیزی شرکت IMQ ، سوابق ارزنده مميزي استاندارد OHSAS 18001 را در صنايع مختلف کشور رقم زده است .
خدمات مميزي استاندارد OHSAS 18001 ، می تواند بصورت مستقل و یا در قالب سيستم مديريت يکپارچه (IMS) به همراه استانداردهاي ISO 9001 و ISO 14001 مورد ممیزی قرار گیرد .
سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949
صنعت خودرو يکي از بزرگترين و مهمترين صنايع توليدي در سطح جهان است که علاوه بر انتظارات روز افزون مشتريان خود، داراي استانداردهاي خاص ملي و بينالمللي ميباشد. لذا شرکتهاي معتبر سازنده خودرو در دنيا، از سالها پيش به تدوين استانداردهاي خاص مدیریت در اين صنعت پرداختند . از اين دست ميتوان به استانداردهاي QS 9000، VDA6.1 و AVSQ94 اشاره نمود.
گروه بينالمللي خودرو سازي (IATF) در سال1999، اولين ويرايش مشخصه فني ISO/TS 16949 را تدوین نمود و توسط سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) منتشر ساخت . اين مشخصه فني علاوه بر کليه الزامات استاندارد ISO 9001، داراي الزامات خاص صنعت خودرو و ساير الزامات مشتريان ميباشد که از نیازمندی بیشتری نسبت به ISO 9001 برخوردار است.
در کشور ما نيز با توجه به وجود شرکتهاي بزرگ خودرو سازي و به تبع آن مجموعههاي متعدد توليد کننده قطعات خودرو، مشخصه فني ISO/TS 16949 با استقبال گستردهاي روبرو شد. امروزه داشتن گواهينامه ISO/TS 16949 به يکي از الزامات قطعي خودروسازان کشور تبديل شده است و شرکتهاي متعددي گواهينامه مذبور را دريافت داشتهاند.
لازم به ذکر است که آخرين ويرايش مشخصه فني IATF 16949 در سال 2016 منتشر شده و هم اکنون مورد استفاده قرار ميگيرد.
هم اکنون شرکت IMQ بعنوان شرکت گواهی دهنده مورد تاييد اين صنعت، در حال گسترش فعاليتهاي خود در بخش خودرو سازي کشور ميباشد. ما با نگاه ويژه به اين بخش و برخورداري از سرمميزين مجرب ايراني، سوابق متعدد ممیزی شرکتهاي بزرگ صنعت خودرو در سطح کشور را تجربه کرده ایم . امروزه بسیاری از شرکت های زنجیره تامین خودرو و صادر کنندگان قطعات خودرو به خارج از مرزهای کشور، در زمره شرکت های دارای گواهینامه از IMQ می باشند .
سيستم مديريت کيفيت، صنايع نفت و گاز و پتروشيمی ISO/TS 29001
سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، با توجه به استقبال گسترده از استقرار سيستم مديريت کيفيت سري ISO 9000 در سرتاسر جهان، اقدام به تهيه استانداردهاي تخصصي جهت صنايع زير بنايي از جمله نفت و گاز و پتروشيمي نموده است. لذا مشخصه فني ISO/TS 29001 توسط کميته فني (TC67) 67 این سازمان تدوين گرديده است.
این استاندارد علاوه بر کلیه الزامات استاندارد ISO 9001، دارای الزامات خاص صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد که از نیازمندی بیشتری نسبت به ISO 9001 برخوردار است.
برخی از مزایای استقرار استاندارد ISO/TS 29001 عبارت است از :
- کنترل ریسک ها و کاهش هزینه های عملیاتی
- ارائه آموزش های تخصصی به کارکنان و ایجاد انگیزه در ایشان
- ایجاد اطمینان در نزد مشتریان و سایر ذینفعان
- آموزش کلیه پیمانکاران (تامین کنندگان )
- توجه ویژه به نظافت محیط کار و نظام کاری
پیاده سازی استاندارد ISO/TS 29001 مورد استقبال گسترده ای در سطح کشور قرار گرفته است ، بطوری که امروزه دریافت گواهینامه فوق جهت همکاری با شرکت های بزرگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی الزامی می باشد .
شرکت IMQ با توجه به سوابق همکاري با شرکتهاي معظم اين صنعت، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامههاي بينالمللي فوق را جهت شرکتهاي بهرهبرداري نفت و گاز، پالايشگاهها، پتروشیمی ها، شرکتهاي گاز استاني، خطوط لوله و مخابرات، پيمانکاران ( MC، EPC و...) و نيز کليه تامين کنندگان فعال در زنجيره صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ارائه می نماید .
سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی ISO 13485
تجهیزات پزشکی و تجهیزات تشخیص آزمایشگاهی (IVDD) به سبب تاثیری که بر بهداشت و هزینه های سلامت هر کشور دارند بسیار با اهمیت هستند. محصولات مختلفی از جمله باندهای ساده، تجهیزات قابل کاشت در بدن ، تجهیزات نمایش تشخیص بیماری و شرایط سلامتی تا پیچیده ترین تجهیزات تصویر برداری پزشکی و کوچکترین ابزارهای جراحی که در کلاس های خطر A، B، C و D تقسیم بندی می شوند، در حوزه ممیزی این استاندارد می گیرند.
ISO 13485 – " تجهیزات پزشکی – سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات با اهداف نظارتی" یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای سیستم مدیریت کیفیت در صنعت تجهیزات پزشکی است. این استاندارد الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمان هایی که قصد دارند توانایی خود را در تامین تجهیزات پزشکی و خدمات مربوط به آنها نشان دهند، مشخص می کند. پیاده سازی این استاندارد به سازمان ها کمک می کند تا الزامات مشتری و همچنین الزامات نظارتی هماهنگ تجهیزات پزشکی را بطور یکپارچه در سازمان بکارگیرند.
استاندارد ISO 13485 به میزان زیادی بر پایه ساختار ISO 9001 به وجود آمده است، ولی خود یک استاندارد مستقل است. بعنوان برخی از الزامات خاص این استاندارد می توان به مدیریت ریسک ها، تولید صنعتی استریل و قابلیت ردگیری در اشاره نمود. به سبب تفاوت برخی الزامات این استاندارد با ISO 9001 ، سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ISO 13485 می شوند، نمی توانند ادعای تطابق با استاندارد ISO 9001 را داشته باشند، ولیکن امکان ممیزی همزمان و دریافت گواهینامه هر دو استاندارد فوق برای سازمان ها وجود دارد.
در حال حاضر سازمان هایی که طراحی، توسعه، تولید، نصب، واردات، خدمات و فروش تجهیزات پزشکی را به عهده دارند، می توانند گواهینامه این استاندارد را دریافت نمایند.
شرکت IMQ به عنوان یکی از اولین شرکت های گواهی دهنده این استاندارد در سطح کشور با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مورد اعتماد مشتریان در این حوزه می باشد. ما با برخورداری از ممیزین و متخصصین فنی با سابقه در این رشته، تجربیات ارزشمندی را کسب نموده ایم که منجر به انجام ممیزی اثربخش در حوزه تجهیزات پزشکی خواهد شد.
سيستم مديريت ايمنی در زنجيره تامين مواد غذايی ISO 22000
ايمني مواد غذايي براي تمامي سازمانهايي که مواد غذايي را توليد، تامين يا حمل مي کنند و در نهايت مصرف کنندگان مواد غذايي، از اهميت ويژهاي برخوردار است. امروزه این سازمانها ، نياز روز افزون به شناسايي و کنترل خطرات مواد غذايي را به خوبي دريافتهاند. اين الزام براي انواع سازمانهاي زنجيره تامين مواد غذايي از توليد کنندگان اوليه مواد غذايي، توليد کنندگان نهايي مواد غذايي، توليد کنندگان خوراک دام و طيور، عوامل حمل و نقل و انبارش و پيمانکاران فرعي گرفته تا خرده فروشان و محلهاي ارائه خدمات غذايي کاربرد دارد. سازمانهاي ديگر موجود در اين زنجيره نیز مانند توليد کنندگان تجهيزات، مواد و ظروف بستهبندي، شويندههاي مورد استفاده براي ماشين آلات توليد مواد غذايي، مواد نگهدارنده، افزودنيها و اجزاي اصلي موجود در ترکيب مواد غذايي در اين گروه قرار ميگيرند.
استاندارد ISO 22000 يک سيستم مديريت ايمني مواد غذايي است که ساختار استاندارد ISO 9001 در تدوین آن بکار گرفته شده است . این استاندارد ، اصول سيستم شناسايي خطرات و نقاط کنترل بحراني (HACCP)و موارد کاربردي مندرج در شاخه مواد غذايي را با برنامههاي لازم براي کنترل و کاهش خطرات شناسايي شده تلفيق مينمايد.
شرکت IMQ با استفاده از تجارب همکاري گسترده با شرکتهاي زنجيره تامین مواد غذايي، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامه بينالمللي استاندارد ISO 22000 را ارائه مينمايد.
سيستم مديريت امنيت اطلاعات ISO 27001
نظر به اهميت روز افزون اطلاعات در سازمانها و حفظ آن بعنوان مزيت رقابتي، مجموعهاي از استانداردهاي مديريتي و فني در زمينه امنيت اطلاعات و ارتباطات، توسط موسسات معتبر بينالمللي ارائه گرديده است. استاندارد مديريتي BS 7799 (سيستم مديريت امنيت اطلاعات)، ISO/IEC 17799 (کنترلهاي مورد نياز ISMS) و گزارش فني ISO/IEC TR 13335 (تکنيکهاي مراحل ايمن سازي اطلاعات و ارتباطات) و نهايتاً مجموعه تدوين شده در قالب سري استانداردهاي ISO 27000 از برجسته ترين استانداردها و راهنماهاي فني در زمينه مديريت امنيت اطلاعات و ارتباطات محسوب ميگردند.
اهم موارد مطروحه در اين استانداردها به شرح زير ميباشند:
* تعيين مراحل ايمن سازي و نحوه شکل گيري چرخه امنيت
* تکنيکهاي مورد استفاده در هر مرحله از ايمن سازي و جزئيات آن
* خط مشي امنيتي و طرحها و برنامههاي تدوين شده و مورد نياز سازمان در اين زمينه
* شناسايي، ارزيابي و تدوين راهکارهاي برخورد با مخاطرات (Risks) در سازمان
* نياز و نحوه ايجاد تشکيلات سياست گذاري، اجرائي و فني در زمينه امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا)
* کنترلهاي امنيتي مورد نياز براي حفاظت از سيستمهاي اطلاعاتي و ارتباطي
الزام بکارگیری استانداردهای امنیت اطلاعات در سطح سازمان های دولتی کشور از سال 1383 مطرح شده است و همچنان در حال گسترش می باشد. همچنین عمده شرکت های بخش خصوصی که سرمايه های اطلاعاتی گرانبهایی دارند، از علاقمندان پیاده سازی این استاندارد می باشند.
شرکت IMQ جزء اولین صادرکنندگان گواهینامه ISO 27001 در سطح کشور می باشد. سوابق همکاري متعدد با سازمان های دولتی کشور و همچنین شرکتهای پیشرو در بخش خصوصی، امکان توسعه فعالیت های IMQ را در زمینه خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامههاي بينالمللي سيستم مديريت امنيت اطلاعات ISO 27001 فراهم آورده است.
سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ISO/IEC 20000
نیاز به یک استاندارد جهانی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، در سالیان گذشته کاملا مشهود بود. با رشد فناوری اطلاعات ارائه خدمات با سطح کیفی مناسب تر نسبت به رقبا ، به عنوان یک مزیت رقابتی حائز اهمیت مورد توجه سازمان ها قرار گرفت. هم اکنون استاندارد ISO/IEC 20000، اولین استاندارد فراگیر جهانی است که به طور مشخص به موضوع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می پردازد. این استاندارد مجموعه ای از فرایند های مدیریتی یکپارچه را برای ارائه خدمات موثر به مشتریان وکسب و کارهای مختلف تشریح نموده و با رویکردی فرایند گرا، تکمیل کننده مجموعه ای به نام کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات (ITIL) می باشد. قسمت اول این استاندارد، الزامات رسمی را برای سازمان ها به منظور ارائه خدمات مدیریت شده در یک سطح کیفی قابل قبول، به مشتریان خود تعریف نموده و قسمت دوم راهنمای کاربردی وتشریح بهترین تجارب برای فرآیند های مدیریت خدمات است و برای سازمان هایی که برای ممیزی در قبال استاندارد مذکور آماده میشوند، راهنمای عملی مناسبی است.
برخی از مزایای استقرار این استاندارد به شرح ذیل است :
- ایجاد بستر درک سازمانی از توجه مشتری به ابعاد مختلف خدمات فناوری اطلاعات و بالا بودن سطح انتظارات مشتریان
- کارايی و اثربخشی عملیاتی
- سهولت درک صحیح نیازهای مشتریان و الزامات نهادها و مراجع قانونی
- بهبود ارتباطات داخلی و روابط برون سازمانی و پاسخگویی مناسب به طرفین ذینفع
- بهبود مستمر و تمرکز بر اصول بهترين افکار، الگوها و روشها
- ایجاد اطمینان خاطر از ایجاد، اجرا و نگهداری یک سیستم مدیریت یکپارچه جهت ایجاد همکاریهای بینالمللی
- افزايش اطمينان مشتريان بالفعل و بالقوه، ایجاد رضایت و افزایش وفاداری مشتریان
- شهرت نام تجاری سازمان و خدمات و افزايش سهم بازار و درآمد سازمان با توجه به افزايش اطمينان مشتريان به خدمات سازمان
شرکت IMQ با استفاده از تجارب همکاري گسترده با شرکتهاي فعال در حوزه فناوری اطلاعات و بهره گیری از کارشناسان خبره، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامه بينالمللي استاندارد ISO 20000 را ارائه مينمايد.
سیستم خدمات آموزش کارکنان و آموزش غیر رسمی– نیازمندی های اساسی برای ارایه دهندگان خدمت ISO 29990
دانش به یک عامل کلیدی در مدیریت موفق شرکت های بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است و ارایه خدمات آموزشی به طور فزاینده ای به عنوان یک کسب و کار خدمات گرا شناخته می شود. اهمیت اقتصادی رو به رشد یادگیری دانش در جامعه جهانی، فرصت های جدید اقتصادی از جمله فعالیت برای ارایه خدمات انتفاعی یادگیری را بوجود آورده است. در نتیجه تضمین کیفیت یک مساله بسیار مهم در این وادی محسوب می شود.
این استاندارد هم در سازمانهای آموزشی و هم برای واحد آموزش سازمانها قابل پیاده سازی است. برخلاف استاندارد ISO10015 که صرفا برای واحد آموزش سازمانها درنظر گرفته شده و استاندارد IWA2 که صرفا برای سازمانهایی که فعالیت اصلیشان آموزش است قابل کاربرد است، این استاندارد در تمامی سازمانها قابل پیاده سازی است.
هدف ISO29990 ارایه یک الگوی عمومی برای اجرای کاربردی و عملکردهای حرفه ای کیفیت است و یک مرجع مشترک برای ارایه دهندگان خدمات آموزشی (LSPs) و مشتریان آنها در طراحی، توسعه و ارایه آموزش، تحصیلات و توسعه غیر رسمی است.
استاندارد تمرکز بر سازمان های یادگیرنده دارد و بر طیف گسترده ای از گزینه های موجود برای ارایه خدمات یادگیری تاکید می نماید. در این استاندارد به معیارهای صلاحیت ارایه دهندگان خدمات آموزشی اشاره شده است و به سازمان ها و اشخاص حقیقی ارایه دهنده خدمات آموزشی کمک می کند تا بتوانند نیازمندی ها و انتظارات خود را برای صلاحیت و توانایی توسعه را برآورده نمایند.
شرکت IMQ با توجه به سوابق طولاني و ارزشمند خود در برگزاري دورههاي مختلف آموزشي در حوزههاي سيستمهاي مديريتي و تکنيکهاي مربوطه، خدمات ارزيابي و صدور گواهي استاندارد بین المللی ISO 29990 را ارائه مينمايد.
استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO 50001:2011
امروزه يکي از نيازهاي مبرم جوامع انساني و بخصوص صنايع در تمامي کشورها مسئله مديريت انرژي ميباشد. محدوديت منابع تجديد ناپذير، هزينه بالاي سوخت، آلودگي هاي زيست محيطي و بحرانهاي انرژي و مفهوم توسعه پايدار که هدف غايي تمامي جوامع مي باشد دلايل اصلي توجه به مبحث انرژي ميباشد.در اين راستا استانداردهای مختلفی در خصوص سيستمهاي مديريت انرژي تدوین شده است که مهمترين آنها استاندارد آمریکایی ANS/MSE 2000، استاندارد اروپايی EN 16000 و استاندارد بین المللی ISO 50001 مي باشد.
ISO 50001به عنوان استاندارد سیستم مدیریت انرژی (EnMs) در پانزدهم ژوئن 2011 رسما توسط سازمان بین المللی استاندارد منتشر گردید.این استاندارد چارچوبی را برای استقرار مدیریت انرژی فراهم می آورد که به بهبود کارایی انرژی در سازمان ها به روش سیستماتیک ، کنترل شده و منطقی کمک می نماید. این استاندارد قابلیت بکارگیری مستقل و یا همراه با سایر استانداردها نظیر سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) را داراست، ضمن آنکه به منظور سهولت در استفاده، ساختار استاندارد مطابق با استانداردهای ISO 14001 و OHSAS 18001 طراحی شده است.
عمده مزیت های استقرار نظام مدیریت انرژی به شرح زیر است :
- كاهش هزينهها
- افزايش كارايي انرژي
- بهبود عملكرد زيست محيطي
- كاهش ريسك
- افزايش امنيت انرژي
سیستم راهنمای مدیریت پروژه ISO 21500
ISO 21500 راهنمایی برای مدیریت پروژه فراهم می کند و می تواند توسط هر نوع سازمانی از جمله سازمان های دولتی ، خصوصی و برای هر نوع پروژه ، صرف نظر از پیچیدگی، اندازه و یا مدت زمان استفاده شود. ISO 21500 سطح بالایی از مفاهیم و فرآیندهای عملی مدیریت پروژه را تشریح می نماید. مدیران پروژه ها ، از استاندارد راهنمای مدیریت پروژه ISO 21500 جهت بهبود موفقیت پروژه و دستیابی به نتایج کسب و کار استفاده می نمایند.
ISO 21500 برای اولین بار در یک خانواده از استانداردهای مدیریت پروژه برنامه ریزی شده است . استاندارد مدیریت پروژه ISO 21500 ، برای برقراری ارتباط بین استانداردهای بین المللی مانند ISO 10006 ، سیستم های مدیریت کیفیت - راهنمایی هایی برای مدیریت کیفیت در پروژه ها، ISO 10007، سیستم های مدیریت کیفیت - راهنمایی هایی برای مدیریت پیکربندی، ISO 31000 ، مدیریت ریسک - اصول و دستورالعمل ها، و برخی از استانداردهای بخش خاص در صنایعی مانند هوافضا و فناوری اطلاعات طراحی شده است. ISO 21500 ، راهنمای مدیریت پروژه ، توسط کمیته پروژه ایزو ISO/PC 236 توسعه داده شده است.
مزایای استاندارد مدیریت پروژه ISO 21500 عبارتند از :
- انتقال دانش را بین پروژه ها و سازمان ها برای بهبود تحویل پروژه ها تشویق می نماید
- افزایش انعطاف پذیری کارکنان مدیریت پروژه و توانایی آنها برای کار بر روی پروژه های بین المللی
- اصول جهانی مدیریت پروژه و فرآیندها را فراهم می نماید
شرکت IMQ با توجه به سابقه همکاری گسترده با سازمان ها و شرکت های پروژه محور ، با رویکردی تخصصی و با استفاده از کارشناسان توانمند امکان ارائه خدمات ارزيابي و صدور گواهي استاندارد بین المللی ISO21500 را فراهم نموده است.
سیستم مدیریت کسب وکار در صنایع حمل و نقل IRIS
امروزه بسیاری از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور به بخش حمل و نقل وابسته است. در این صنایع حمل و نقل ریلی بعنوان ایمنی ترین، کم مصرف ترین، پاک ترین و اشغال زا ترین روش حمل و نقل در مقایسه با روش های دیگر از اهمیت چشمگیری برخوردار است. لذا استفاده از استاندارد های مدیریتی بعنوان پشتیبانی برای رشد و توسعه پایداری این صنعت امری حیاتی است.
استاندارد تخصصی IRIS حاصل تجربه کشورهای صنعتی وبیان کننده اصول بین المللی مدیریت کسب و کار در صنایع حمل و نقل ریلی است. این استاندارد در سال 2006 توسط سازمان سازمان UNIFE (اتحادیه صنایع حمل و نقل اروپا) تدوین و این استاندارد در سال 2009 به روزآوری گردید و در کشورهای مختلف با استقبال گسترده ای مواجه کشته است
استاندارد IRISشباهت زیادی با استاندارد های تخصصی حمل ونقل نظیر صنعت خودروسازی IATF 16949 و صنایع هوا فضا AS 9100 دارد. IRIS کلیه الزامات ISO 9001 را پوشش می دهد و علاوه بر آن دربرگیرنده الزامات تکمیلی نظیر مدیریت پروژه، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیر تامین، قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و نگهداری، ایمنی (RAMS)هزینه ی دوره عمر LCC)) ، مدیریت دانش (KM)، مدیریت ارتباط با مشتری CRM)) و... است.
سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) در سال 1987 توسط کميته فني (TC 176)، استانداردهاي سري ISO 9000 را عرضه نمود.
استاندارد ISO 9001 با تکيه بر رويکرد فرآيندي و منطق بهبود مداوم، بر کيفيت مدیریت تمرکز داشته و سازمانها را جهت کسب فرصتهاي جديد در محيط رقابتي امروز آماده ميسازد. تا کنون شرکتها و سازمانهاي متعددي در سرتاسر جهان به پياده سازي و دريافت گواهينامهISO 9001 اهتمام ورزيدهاند، به نحوي که امروزه اين استاندارد در صدر فهرست تعداد گواهينامههاي صادره جهان در مقايسه با ساير استانداردهاي ISO قرار دارد.
در اين استاندارد، الزامات يک سيستم مديريت کيفيت براي مواردي مشخص ميگردد که يک سازمان نيازمند به اثبات توانايي خود در ارائه محصولاتي دارد که ميبايست خواستههاي مشتري و الزامات قانوني مربوطه را برآورده نمايند. هدف اصلي اين استاندارد، ارتقاء سطح رضايتمندي مشتريان بوده و قابل پياده سازي و دريافت گواهينامه در تمامي زمينههاي کاري ميباشد.
امروزه دريافت گواهينامه ISO 9001، شاهدي دال بر تعهد سازمانها به کيفيت و همچنين ارتقاء آن از طريق اصلاح فرآيندها و بهبود مداوم در مقايسه با رقبا ميباشد.
شرکت IMQ، با استفاده از تجربيات متعدد خود در مميزي سازمانها و شرکتهاي دولتي و خصوصي در بخشهاي مختلف توليدي و خدماتي، به ارائه خدمات مميزي و صدور گواهينامه ISO 9001 جهت سازمانهاي متقاضي ميپردازد. با مميزي اثر بخش به سازمانها فرصت ميدهيم تا با شناسايي نقاط قوت و ضعف خود، فعاليتهاي ارزش افزا را تقويت نمايند.
استاندارد ISO 9004 یکی دیگر از استانداردهای سری ISO 9000 می باشد . این استاندارد راهنمایی براي در نظر گرفتن کارايي سيستم مديريت کيفيت سازمانها علاوه بر اثر بخشي آن است. هدف اين استاندارد، بهبود عملکرد سازمان و افزايش سطح رضايت مشتريان و ساير ذينفعان ميباشد.
سازمان هایی که گواهينامه ISO 9001 را دريافت کرده اند و همچنان در مسير تعالي و بهبود مداوم گام بر ميدارند، می توانند از خدمات شرکت IMQ جهت ارزيابي انطباق استاندارد ISO 9004 بهره مند گردند ، این سازمان ها پس از پياده سازي استاندارد ISO 9004 نظير ساير استانداردهاي مديريتي، آن را مورد ارزيابي و صحه گذاري قرار می دهند . در صورت برآورده ساختن الزامات مربوطه نیز، گواهي تاييد پياده سازي مؤثر مدل بهبود عملکرد ISO 9004 از سوي شرکت IMQ صادر ميگردد.
امروزه وجود مسائلي نظير رشد جمعيت، رشد فزاينده آلودگيها، کاهش منابع طبيعي و نيل به مصرف گرايي، باعث بروز مشکلاتي در سطح محيط زيست شده است. همچنين تاثيرات منفي فعاليتهاي صنعتي بر محيط زيست، اين موضوع را به يک معضل جهاني تبديل کرده است.
کشورها و تشکلهاي مختلف به منظور مقابله با اين بحران، استانداردها و قوانين مرتبط را تدوین نمودند . اصل پنجاهم قانون اساسي ايران نیز به ضرورت حفاظت محيط زيست بعنوان يک وظيفه عمومي ميپردازد. همچنین کميته فني (TC207) 207 سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) در سال 1996، سري استاندارد ISO 14000 را با عنوان سيستم مديريت محيط زيست، منتشر نمود.
سازمانهاي مختلف، بخصوص بخشهاي توليدي و صنعتي از استقرار استاندارد14001 ISO و تبديل شدن به صنعت سبز، استقبال گسترده ای نمودند .
استاندارد ISO 14001 نيز نظير استاندارد ISO 9001 مبتني بر چرخه بهبود PDCA (برنامه ريزي، اجرا، کنترل و اقدام) می باشد و براي سازمانهايي که خود را متعهد به حفظ محیط زیست می دانند، کاربرد دارد.
برخي از مزاياي استقرار ISO 14001 براي سازمانها عبارت است از:
- توجه ويژه به جنبههاي زيست محيطي در توليد و ارائه خدمات
- ايجاد اطمينان در نزد مشتريان، سهامداران و جامعه به رعايت قوانين ملي و بينالمللي زيست محيطي
- کاهش ريسک فعاليتهاي زيست محيطي سازمان
- کنترل هزينهها و استفاده بهينه مواد اوليه، انرژي و منابع طبيعي
- کسب مجوزهاي قانوني وجلوگیری از جریمه های ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی
- کسب مزيت رقابتي در مقايسه با رقبا
شرکت IMQ، با تکيه بر تجارب متعدد مميزي اين استاندارد در صنايع مختلف و همچنين برخورداري از مميزين زبده محيط زيست، خدمات مميزي و صدور گواهينامه سيستم مديريت ISO 14001 را ارائه می نماید.
همچنین سازمان ها می توانند با تلفیق سيستم مديريت کيفيت (ISO9001) ، سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001) و سيستم ايمني و بهداشت حرفه ای (OHSAS 18001) بصورت سيستم مديريت يکپارچه (IMS)، موجبات بهينه سازي و افزايش کارآمدي خود را فراهم می آورند .
عليرغم رشد تکنولوژي که موجب افزايش سرعت امور و تسهيل در توليد شده است، افزايش شرايط نامطلوب کاري و حوادث ناشي از کار که نهايتاً موجب کهولت زود هنگام و نارضايتي کارکنان از محل کار خود ميشود، خسارتهاي مالي پنهاني را به سازمان تحميل ميکند که در برخي مواقع برابر با هزينه توليد و يا بيشتر از آن خواهد شد.
استــانــدارد مدیریتیOHSAS 18001 Occupational Health & Safety Management System)) نیازمندیهای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را بیان می دارد . پیاده سازی این استاندارد ، سازمان را قادر میسازد تا ریسکهای ایمنی و شغلي مرتبط با منابع انسانی و اموال خود را تحت کنترل در آورد و کارایی سازمان را بهبود بخشد.
سري OHSAS شامل دو بخش ميباشد:
- OHSAS 18001: الزاماتي که بر مبناي آن مميزي انجام شده و گواهينامه ارائه ميگردد.
- OHSAS 18002: راهنماي پياده سازي سيستم
علاوه بر الزامات بينالمللي مرتبط با ايمني و بهداشت کارکنان، يک سري الزامات قانوني مصوب توسط "وزارت کار و امور اجتماعي" و همچنين "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي" نيز در سطح داخل کشور وجود دارد که سازمانهاي توليدي موظف به برآورده ساختن اين الزامات ميباشد. از جمله آن ميتوان به مواد 85، 91، 92، 93 قانون کار اشاره نمود که حاوي مسؤليتهاي مرتبط با تامين حفاظت فني محيط کار و جلوگيري از بيماريهاي شغلي و تامين بهداشت کار و کارگر ميباشد.
استاندارد OHSAS 18001، يک چارچوب مدون و جامع را جهت رسيدگي به وضعيت ايمني و بهداشت کاري پرسنل ارائه ميدهد که با اجراي آن، سازمانها ميتوانند علاوه بر برآورده ساختن الزامات قانوني مرتبط (مانند قانون کار)، از بروز هزينههاي ناشي از بيماريهاي شغلي و همچنين انجام شکايتهاي مختلف نزد مراجع قانونی ، جلوگيري کنند.
حضور ممیزین وکارشناسان زبده ایمنی و بهداشت حرفه ای در تیم های ممیزی شرکت IMQ ، سوابق ارزنده مميزي استاندارد OHSAS 18001 را در صنايع مختلف کشور رقم زده است .
خدمات مميزي استاندارد OHSAS 18001 ، می تواند بصورت مستقل و یا در قالب سيستم مديريت يکپارچه (IMS) به همراه استانداردهاي ISO 9001 و ISO 14001 مورد ممیزی قرار گیرد .
صنعت خودرو يکي از بزرگترين و مهمترين صنايع توليدي در سطح جهان است که علاوه بر انتظارات روز افزون مشتريان خود، داراي استانداردهاي خاص ملي و بينالمللي ميباشد. لذا شرکتهاي معتبر سازنده خودرو در دنيا، از سالها پيش به تدوين استانداردهاي خاص مدیریت در اين صنعت پرداختند . از اين دست ميتوان به استانداردهاي QS 9000، VDA6.1 و AVSQ94 اشاره نمود.
گروه بينالمللي خودرو سازي (IATF) در سال1999، اولين ويرايش مشخصه فني ISO/TS 16949 را تدوین نمود و توسط سازمان بينالمللي استاندارد (ISO) منتشر ساخت . اين مشخصه فني علاوه بر کليه الزامات استاندارد ISO 9001، داراي الزامات خاص صنعت خودرو و ساير الزامات مشتريان ميباشد که از نیازمندی بیشتری نسبت به ISO 9001 برخوردار است.
در کشور ما نيز با توجه به وجود شرکتهاي بزرگ خودرو سازي و به تبع آن مجموعههاي متعدد توليد کننده قطعات خودرو، مشخصه فني ISO/TS 16949 با استقبال گستردهاي روبرو شد. امروزه داشتن گواهينامه ISO/TS 16949 به يکي از الزامات قطعي خودروسازان کشور تبديل شده است و شرکتهاي متعددي گواهينامه مذبور را دريافت داشتهاند.
لازم به ذکر است که آخرين ويرايش مشخصه فني IATF 16949 در سال 2016 منتشر شده و هم اکنون مورد استفاده قرار ميگيرد.
هم اکنون شرکت IMQ بعنوان شرکت گواهی دهنده مورد تاييد اين صنعت، در حال گسترش فعاليتهاي خود در بخش خودرو سازي کشور ميباشد. ما با نگاه ويژه به اين بخش و برخورداري از سرمميزين مجرب ايراني، سوابق متعدد ممیزی شرکتهاي بزرگ صنعت خودرو در سطح کشور را تجربه کرده ایم . امروزه بسیاری از شرکت های زنجیره تامین خودرو و صادر کنندگان قطعات خودرو به خارج از مرزهای کشور، در زمره شرکت های دارای گواهینامه از IMQ می باشند .
سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، با توجه به استقبال گسترده از استقرار سيستم مديريت کيفيت سري ISO 9000 در سرتاسر جهان، اقدام به تهيه استانداردهاي تخصصي جهت صنايع زير بنايي از جمله نفت و گاز و پتروشيمي نموده است. لذا مشخصه فني ISO/TS 29001 توسط کميته فني (TC67) 67 این سازمان تدوين گرديده است.
این استاندارد علاوه بر کلیه الزامات استاندارد ISO 9001، دارای الزامات خاص صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد که از نیازمندی بیشتری نسبت به ISO 9001 برخوردار است.
برخی از مزایای استقرار استاندارد ISO/TS 29001 عبارت است از :
- کنترل ریسک ها و کاهش هزینه های عملیاتی
- ارائه آموزش های تخصصی به کارکنان و ایجاد انگیزه در ایشان
- ایجاد اطمینان در نزد مشتریان و سایر ذینفعان
- آموزش کلیه پیمانکاران (تامین کنندگان )
- توجه ویژه به نظافت محیط کار و نظام کاری
پیاده سازی استاندارد ISO/TS 29001 مورد استقبال گسترده ای در سطح کشور قرار گرفته است ، بطوری که امروزه دریافت گواهینامه فوق جهت همکاری با شرکت های بزرگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی الزامی می باشد .
شرکت IMQ با توجه به سوابق همکاري با شرکتهاي معظم اين صنعت، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامههاي بينالمللي فوق را جهت شرکتهاي بهرهبرداري نفت و گاز، پالايشگاهها، پتروشیمی ها، شرکتهاي گاز استاني، خطوط لوله و مخابرات، پيمانکاران ( MC، EPC و...) و نيز کليه تامين کنندگان فعال در زنجيره صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ارائه می نماید .
تجهیزات پزشکی و تجهیزات تشخیص آزمایشگاهی (IVDD) به سبب تاثیری که بر بهداشت و هزینه های سلامت هر کشور دارند بسیار با اهمیت هستند. محصولات مختلفی از جمله باندهای ساده، تجهیزات قابل کاشت در بدن ، تجهیزات نمایش تشخیص بیماری و شرایط سلامتی تا پیچیده ترین تجهیزات تصویر برداری پزشکی و کوچکترین ابزارهای جراحی که در کلاس های خطر A، B، C و D تقسیم بندی می شوند، در حوزه ممیزی این استاندارد می گیرند.
ISO 13485 – " تجهیزات پزشکی – سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات با اهداف نظارتی" یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای سیستم مدیریت کیفیت در صنعت تجهیزات پزشکی است. این استاندارد الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمان هایی که قصد دارند توانایی خود را در تامین تجهیزات پزشکی و خدمات مربوط به آنها نشان دهند، مشخص می کند. پیاده سازی این استاندارد به سازمان ها کمک می کند تا الزامات مشتری و همچنین الزامات نظارتی هماهنگ تجهیزات پزشکی را بطور یکپارچه در سازمان بکارگیرند.
استاندارد ISO 13485 به میزان زیادی بر پایه ساختار ISO 9001 به وجود آمده است، ولی خود یک استاندارد مستقل است. بعنوان برخی از الزامات خاص این استاندارد می توان به مدیریت ریسک ها، تولید صنعتی استریل و قابلیت ردگیری در اشاره نمود. به سبب تفاوت برخی الزامات این استاندارد با ISO 9001 ، سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ISO 13485 می شوند، نمی توانند ادعای تطابق با استاندارد ISO 9001 را داشته باشند، ولیکن امکان ممیزی همزمان و دریافت گواهینامه هر دو استاندارد فوق برای سازمان ها وجود دارد.
در حال حاضر سازمان هایی که طراحی، توسعه، تولید، نصب، واردات، خدمات و فروش تجهیزات پزشکی را به عهده دارند، می توانند گواهینامه این استاندارد را دریافت نمایند.
شرکت IMQ به عنوان یکی از اولین شرکت های گواهی دهنده این استاندارد در سطح کشور با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مورد اعتماد مشتریان در این حوزه می باشد. ما با برخورداری از ممیزین و متخصصین فنی با سابقه در این رشته، تجربیات ارزشمندی را کسب نموده ایم که منجر به انجام ممیزی اثربخش در حوزه تجهیزات پزشکی خواهد شد.
ايمني مواد غذايي براي تمامي سازمانهايي که مواد غذايي را توليد، تامين يا حمل مي کنند و در نهايت مصرف کنندگان مواد غذايي، از اهميت ويژهاي برخوردار است. امروزه این سازمانها ، نياز روز افزون به شناسايي و کنترل خطرات مواد غذايي را به خوبي دريافتهاند. اين الزام براي انواع سازمانهاي زنجيره تامين مواد غذايي از توليد کنندگان اوليه مواد غذايي، توليد کنندگان نهايي مواد غذايي، توليد کنندگان خوراک دام و طيور، عوامل حمل و نقل و انبارش و پيمانکاران فرعي گرفته تا خرده فروشان و محلهاي ارائه خدمات غذايي کاربرد دارد. سازمانهاي ديگر موجود در اين زنجيره نیز مانند توليد کنندگان تجهيزات، مواد و ظروف بستهبندي، شويندههاي مورد استفاده براي ماشين آلات توليد مواد غذايي، مواد نگهدارنده، افزودنيها و اجزاي اصلي موجود در ترکيب مواد غذايي در اين گروه قرار ميگيرند.
استاندارد ISO 22000 يک سيستم مديريت ايمني مواد غذايي است که ساختار استاندارد ISO 9001 در تدوین آن بکار گرفته شده است . این استاندارد ، اصول سيستم شناسايي خطرات و نقاط کنترل بحراني (HACCP)و موارد کاربردي مندرج در شاخه مواد غذايي را با برنامههاي لازم براي کنترل و کاهش خطرات شناسايي شده تلفيق مينمايد.
شرکت IMQ با استفاده از تجارب همکاري گسترده با شرکتهاي زنجيره تامین مواد غذايي، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامه بينالمللي استاندارد ISO 22000 را ارائه مينمايد.
نظر به اهميت روز افزون اطلاعات در سازمانها و حفظ آن بعنوان مزيت رقابتي، مجموعهاي از استانداردهاي مديريتي و فني در زمينه امنيت اطلاعات و ارتباطات، توسط موسسات معتبر بينالمللي ارائه گرديده است. استاندارد مديريتي BS 7799 (سيستم مديريت امنيت اطلاعات)، ISO/IEC 17799 (کنترلهاي مورد نياز ISMS) و گزارش فني ISO/IEC TR 13335 (تکنيکهاي مراحل ايمن سازي اطلاعات و ارتباطات) و نهايتاً مجموعه تدوين شده در قالب سري استانداردهاي ISO 27000 از برجسته ترين استانداردها و راهنماهاي فني در زمينه مديريت امنيت اطلاعات و ارتباطات محسوب ميگردند.
اهم موارد مطروحه در اين استانداردها به شرح زير ميباشند:
* تعيين مراحل ايمن سازي و نحوه شکل گيري چرخه امنيت
* تکنيکهاي مورد استفاده در هر مرحله از ايمن سازي و جزئيات آن
* خط مشي امنيتي و طرحها و برنامههاي تدوين شده و مورد نياز سازمان در اين زمينه
* شناسايي، ارزيابي و تدوين راهکارهاي برخورد با مخاطرات (Risks) در سازمان
* نياز و نحوه ايجاد تشکيلات سياست گذاري، اجرائي و فني در زمينه امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا)
* کنترلهاي امنيتي مورد نياز براي حفاظت از سيستمهاي اطلاعاتي و ارتباطي
الزام بکارگیری استانداردهای امنیت اطلاعات در سطح سازمان های دولتی کشور از سال 1383 مطرح شده است و همچنان در حال گسترش می باشد. همچنین عمده شرکت های بخش خصوصی که سرمايه های اطلاعاتی گرانبهایی دارند، از علاقمندان پیاده سازی این استاندارد می باشند.
شرکت IMQ جزء اولین صادرکنندگان گواهینامه ISO 27001 در سطح کشور می باشد. سوابق همکاري متعدد با سازمان های دولتی کشور و همچنین شرکتهای پیشرو در بخش خصوصی، امکان توسعه فعالیت های IMQ را در زمینه خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامههاي بينالمللي سيستم مديريت امنيت اطلاعات ISO 27001 فراهم آورده است.
نیاز به یک استاندارد جهانی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، در سالیان گذشته کاملا مشهود بود. با رشد فناوری اطلاعات ارائه خدمات با سطح کیفی مناسب تر نسبت به رقبا ، به عنوان یک مزیت رقابتی حائز اهمیت مورد توجه سازمان ها قرار گرفت. هم اکنون استاندارد ISO/IEC 20000، اولین استاندارد فراگیر جهانی است که به طور مشخص به موضوع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می پردازد. این استاندارد مجموعه ای از فرایند های مدیریتی یکپارچه را برای ارائه خدمات موثر به مشتریان وکسب و کارهای مختلف تشریح نموده و با رویکردی فرایند گرا، تکمیل کننده مجموعه ای به نام کتابخانه زیر ساخت فناوری اطلاعات (ITIL) می باشد. قسمت اول این استاندارد، الزامات رسمی را برای سازمان ها به منظور ارائه خدمات مدیریت شده در یک سطح کیفی قابل قبول، به مشتریان خود تعریف نموده و قسمت دوم راهنمای کاربردی وتشریح بهترین تجارب برای فرآیند های مدیریت خدمات است و برای سازمان هایی که برای ممیزی در قبال استاندارد مذکور آماده میشوند، راهنمای عملی مناسبی است.
برخی از مزایای استقرار این استاندارد به شرح ذیل است :
- ایجاد بستر درک سازمانی از توجه مشتری به ابعاد مختلف خدمات فناوری اطلاعات و بالا بودن سطح انتظارات مشتریان
- کارايی و اثربخشی عملیاتی
- سهولت درک صحیح نیازهای مشتریان و الزامات نهادها و مراجع قانونی
- بهبود ارتباطات داخلی و روابط برون سازمانی و پاسخگویی مناسب به طرفین ذینفع
- بهبود مستمر و تمرکز بر اصول بهترين افکار، الگوها و روشها
- ایجاد اطمینان خاطر از ایجاد، اجرا و نگهداری یک سیستم مدیریت یکپارچه جهت ایجاد همکاریهای بینالمللی
- افزايش اطمينان مشتريان بالفعل و بالقوه، ایجاد رضایت و افزایش وفاداری مشتریان
- شهرت نام تجاری سازمان و خدمات و افزايش سهم بازار و درآمد سازمان با توجه به افزايش اطمينان مشتريان به خدمات سازمان
شرکت IMQ با استفاده از تجارب همکاري گسترده با شرکتهاي فعال در حوزه فناوری اطلاعات و بهره گیری از کارشناسان خبره، خدمات مميزي و ثبت و صدور گواهينامه بينالمللي استاندارد ISO 20000 را ارائه مينمايد.
دانش به یک عامل کلیدی در مدیریت موفق شرکت های بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است و ارایه خدمات آموزشی به طور فزاینده ای به عنوان یک کسب و کار خدمات گرا شناخته می شود. اهمیت اقتصادی رو به رشد یادگیری دانش در جامعه جهانی، فرصت های جدید اقتصادی از جمله فعالیت برای ارایه خدمات انتفاعی یادگیری را بوجود آورده است. در نتیجه تضمین کیفیت یک مساله بسیار مهم در این وادی محسوب می شود.
این استاندارد هم در سازمانهای آموزشی و هم برای واحد آموزش سازمانها قابل پیاده سازی است. برخلاف استاندارد ISO10015 که صرفا برای واحد آموزش سازمانها درنظر گرفته شده و استاندارد IWA2 که صرفا برای سازمانهایی که فعالیت اصلیشان آموزش است قابل کاربرد است، این استاندارد در تمامی سازمانها قابل پیاده سازی است.
هدف ISO29990 ارایه یک الگوی عمومی برای اجرای کاربردی و عملکردهای حرفه ای کیفیت است و یک مرجع مشترک برای ارایه دهندگان خدمات آموزشی (LSPs) و مشتریان آنها در طراحی، توسعه و ارایه آموزش، تحصیلات و توسعه غیر رسمی است.
استاندارد تمرکز بر سازمان های یادگیرنده دارد و بر طیف گسترده ای از گزینه های موجود برای ارایه خدمات یادگیری تاکید می نماید. در این استاندارد به معیارهای صلاحیت ارایه دهندگان خدمات آموزشی اشاره شده است و به سازمان ها و اشخاص حقیقی ارایه دهنده خدمات آموزشی کمک می کند تا بتوانند نیازمندی ها و انتظارات خود را برای صلاحیت و توانایی توسعه را برآورده نمایند.
شرکت IMQ با توجه به سوابق طولاني و ارزشمند خود در برگزاري دورههاي مختلف آموزشي در حوزههاي سيستمهاي مديريتي و تکنيکهاي مربوطه، خدمات ارزيابي و صدور گواهي استاندارد بین المللی ISO 29990 را ارائه مينمايد.
امروزه يکي از نيازهاي مبرم جوامع انساني و بخصوص صنايع در تمامي کشورها مسئله مديريت انرژي ميباشد. محدوديت منابع تجديد ناپذير، هزينه بالاي سوخت، آلودگي هاي زيست محيطي و بحرانهاي انرژي و مفهوم توسعه پايدار که هدف غايي تمامي جوامع مي باشد دلايل اصلي توجه به مبحث انرژي ميباشد.در اين راستا استانداردهای مختلفی در خصوص سيستمهاي مديريت انرژي تدوین شده است که مهمترين آنها استاندارد آمریکایی ANS/MSE 2000، استاندارد اروپايی EN 16000 و استاندارد بین المللی ISO 50001 مي باشد.
ISO 50001به عنوان استاندارد سیستم مدیریت انرژی (EnMs) در پانزدهم ژوئن 2011 رسما توسط سازمان بین المللی استاندارد منتشر گردید.این استاندارد چارچوبی را برای استقرار مدیریت انرژی فراهم می آورد که به بهبود کارایی انرژی در سازمان ها به روش سیستماتیک ، کنترل شده و منطقی کمک می نماید. این استاندارد قابلیت بکارگیری مستقل و یا همراه با سایر استانداردها نظیر سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) را داراست، ضمن آنکه به منظور سهولت در استفاده، ساختار استاندارد مطابق با استانداردهای ISO 14001 و OHSAS 18001 طراحی شده است.
عمده مزیت های استقرار نظام مدیریت انرژی به شرح زیر است :
- كاهش هزينهها
- افزايش كارايي انرژي
- بهبود عملكرد زيست محيطي
- كاهش ريسك
- افزايش امنيت انرژي
ISO 21500 راهنمایی برای مدیریت پروژه فراهم می کند و می تواند توسط هر نوع سازمانی از جمله سازمان های دولتی ، خصوصی و برای هر نوع پروژه ، صرف نظر از پیچیدگی، اندازه و یا مدت زمان استفاده شود. ISO 21500 سطح بالایی از مفاهیم و فرآیندهای عملی مدیریت پروژه را تشریح می نماید. مدیران پروژه ها ، از استاندارد راهنمای مدیریت پروژه ISO 21500 جهت بهبود موفقیت پروژه و دستیابی به نتایج کسب و کار استفاده می نمایند.
ISO 21500 برای اولین بار در یک خانواده از استانداردهای مدیریت پروژه برنامه ریزی شده است . استاندارد مدیریت پروژه ISO 21500 ، برای برقراری ارتباط بین استانداردهای بین المللی مانند ISO 10006 ، سیستم های مدیریت کیفیت - راهنمایی هایی برای مدیریت کیفیت در پروژه ها، ISO 10007، سیستم های مدیریت کیفیت - راهنمایی هایی برای مدیریت پیکربندی، ISO 31000 ، مدیریت ریسک - اصول و دستورالعمل ها، و برخی از استانداردهای بخش خاص در صنایعی مانند هوافضا و فناوری اطلاعات طراحی شده است. ISO 21500 ، راهنمای مدیریت پروژه ، توسط کمیته پروژه ایزو ISO/PC 236 توسعه داده شده است.
مزایای استاندارد مدیریت پروژه ISO 21500 عبارتند از :
- انتقال دانش را بین پروژه ها و سازمان ها برای بهبود تحویل پروژه ها تشویق می نماید
- افزایش انعطاف پذیری کارکنان مدیریت پروژه و توانایی آنها برای کار بر روی پروژه های بین المللی
- اصول جهانی مدیریت پروژه و فرآیندها را فراهم می نماید
شرکت IMQ با توجه به سابقه همکاری گسترده با سازمان ها و شرکت های پروژه محور ، با رویکردی تخصصی و با استفاده از کارشناسان توانمند امکان ارائه خدمات ارزيابي و صدور گواهي استاندارد بین المللی ISO21500 را فراهم نموده است.
امروزه بسیاری از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور به بخش حمل و نقل وابسته است. در این صنایع حمل و نقل ریلی بعنوان ایمنی ترین، کم مصرف ترین، پاک ترین و اشغال زا ترین روش حمل و نقل در مقایسه با روش های دیگر از اهمیت چشمگیری برخوردار است. لذا استفاده از استاندارد های مدیریتی بعنوان پشتیبانی برای رشد و توسعه پایداری این صنعت امری حیاتی است.
استاندارد تخصصی IRIS حاصل تجربه کشورهای صنعتی وبیان کننده اصول بین المللی مدیریت کسب و کار در صنایع حمل و نقل ریلی است. این استاندارد در سال 2006 توسط سازمان سازمان UNIFE (اتحادیه صنایع حمل و نقل اروپا) تدوین و این استاندارد در سال 2009 به روزآوری گردید و در کشورهای مختلف با استقبال گسترده ای مواجه کشته است
استاندارد IRISشباهت زیادی با استاندارد های تخصصی حمل ونقل نظیر صنعت خودروسازی IATF 16949 و صنایع هوا فضا AS 9100 دارد. IRIS کلیه الزامات ISO 9001 را پوشش می دهد و علاوه بر آن دربرگیرنده الزامات تکمیلی نظیر مدیریت پروژه، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیر تامین، قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و نگهداری، ایمنی (RAMS)هزینه ی دوره عمر LCC)) ، مدیریت دانش (KM)، مدیریت ارتباط با مشتری CRM)) و... است.